Co jeść, by mieć zdrowe serce? Dieta, która wzmocni serce!


Kieliszek czerwonego, wytrawnego wina, dużo warzyw i owoców… Co jeszcze wspomaga nasze serce, a co jest dla niego szkodliwe?

Mięsień sercowy to najaktywniej pracujący narząd naszego organizmu. Kurcząc się i rozkurczając wprawia w ruch 5 litrów krwi krążącej po całym ciele. Najmniejsze zwężenie przekroju naczynia krwionośnego zaburza przepływ krwi, zmuszając serce do cięższej pracy, przez co wzrasta ciśnienie, a także ryzyko rozwoju chorób układu krwionośnego. Aby temu zapobiec, powinniśmy zatroszczyć się o odpowiednią profilaktykę. Stan serca i układu krążenia zależy bowiem przede wszystkim od tego, jaki tryb życia prowadzimy

W trosce o zdrowie serca musimy pamiętać o regularnej aktywności fizycznej. Równie ważna jest też odpowiednia dieta. Przede wszystkim należy ograniczyć spożycie tłuszczów i soli– dzięki temu możemy zapobiec nadciśnieniu, miażdżycy, zawałom serca czy udarom mózgu. W trosce o nasze serce niezmiernie ważne jest utrzymanie prawidłowej wagi. Najlepiej zatem spożywać mniejsze posiłki, ale co 3 godziny– w ten sposób unikniemy podjadania. Nie odmawiajmy sobie też codziennych, przynajmniej 30-minutowych spacerów, podczas których spalamy nadmiar tkanki tłuszczowej. Taka aktywność zwiększa również wydolność płuc oraz serca poprawiając jego zdrowie – radzi dietetyk z Centrum Naturhouse.

Zagrożenie zmian miażdżycowych niesie ze sobą nadmiar tzw. „złego cholesterolu” LDL, który gromadząc się we krwi odkłada się w ściankach naczyń. Odpowiednia dieta powinna redukować jego poziom, a jednocześnie podwyższać „dobry cholesterol” HDL

Dieta dla serca – co należy jeść aby wzmocnić serce?:

Do diety warto włączyć ryby, cielęcinę, drób bez skóry, chudą wołowinę. Do sałatek używajmy oleju rzepakowego i oliwy z oliwek. Kontrolujmy też spożycie soli- bezpieczna dzienna dawka wynosi 6g – dodaje ekspert Naturhouse. Do jadłospisu należy wprowadzić też płatki owsiane, warzywa strączkowe, kasze oraz owoce cytrusowe, które są najlepszym źródłem błonnika. Warzywa i owoce zawierają również barwniki będące bioflawonoidami – pełnią one funkcję przeciwutleniaczy, zmniejszających ryzyko chorób serca. Nie zapominajmy też o kwasie foliowym, który obniża poziom homocysteiny uszkadzającej ściany naczyń. Znajdziemy go w zielonych warzywach liściastych, wątrobie i nasionach roślin strączkowych. Nasze serce kocha produkty bogate w witaminy i minerały. Jedzmy zatem te zawierające żelazo, witaminę B12 i C, beta-karoten. Znajdziemy je m.in. w owocach, warzywach i przetworach mlecznych. Aby uzupełnić poziom potasu, który neutralizuje szkodliwe działanie sodu, włączmy do diety banany, awokado oraz ziemniaki. Sercu nie zaszkodzi na pewno kieliszek czerwonego, wytrawnego wina do obiadu, które wykazuje właściwości przeciwzakrzepowe, obniżając poziom fibrynogenu w układzie krwionośnym.

A czego należy unikać? Przede wszystkim- masła, śmietany, tłustego mięsa, a także przetworzonej żywności!

W profilaktyce chorób serca niezwykle ważny jest zdrowy tryb życia, na który składa się odpowiednia dieta, aktywność fizyczna oraz ograniczenie złych nałogów- zwłaszcza palenia papierosów! Nikotyna jest wyjątkowo niebezpieczna i stanowi przyczynę licznych chorób układu krążenia. Równie poważnym wrogiem bywa nadmiar stresu i ciągłe przemęczenie. O serce powinniśmy dbać niezależnie od wieku, aby przez długie lata cieszyć się dobrą formą i samopoczuciem!

Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

One comment on “Co jeść, by mieć zdrowe serce? Dieta, która wzmocni serce!

  1. simogirl22 on said:

    super <3

Najtaniej w sieci:
Zobacz